Op dit moment gaan alle batterijen die binnenkomen nog naar verwerkers in Duitsland, Finland of Frankrijk, simpelweg omdat er in Nederland nog geen batterijverwerker is. In de toekomst is het wenselijk dat batterijen ook in eigen land verwerkt kunnen worden. Batterij & quality assurance manager Janet Kes: “Bij ARN bereiden we ons voor op wat er qua batterijen op ons af gaat komen. Op dit moment is dat nog heel beperkt en vooral afkomstig van dealers. Slechts een klein percentage batterijen komt van autodemontagebedrijven.”
In 2022 is via ARN 113.282 kg batterijen verwerkt; reden genoeg om de lopende gesprekken met verschillende (toekomstige) batterijverwerkers voort te zetten.
Businesscase wordt snel interessanter
Dat de vraag naar batterijen de komende jaren zal blijven bestaan, daar verschillen de meningen niet over. Tel daar een tekort aan grondstoffen bij op én de eis dat er steeds meer gerecyclede materialen gebruikt zullen moeten gaan worden voor nieuwe batterijen, en het is duidelijk dat de businesscase voor veel partijen steeds interessanter wordt. Janet Kes: “We vinden het bij ARN belangrijk dat de partijen waarmee we gaan samenwerken niet alleen kunnen vertellen hoe ze die batterijen gaan verwerken, maar dat ook inzichtelijk kunnen maken door middel van monitoring en rapportages.”
Papierwerk voorkomen
“ARN rapporteert aan de overheid”, stelt Janet Kes. “Inzicht en transparantie staan voor ons dus op de eerste plaats. Dat is een van de redenen waarom we batterijverwerking in Nederland een goede ontwikkeling vinden. Zo wordt veel papierwerk dat nodig is voor transport van afval over de grens voorkomen en worden transporten met afgedankte batterijen door Europa beperkt. Dat is dan ook weer gunstig voor de CO₂-footprint.”