Key project 2022

Elektronische begeleidingsbrief

Sinds oktober 2020 werken we bij ARN met de elektronische begeleidingsbrief (e-bgb). Eind 2022 werd er bij 130 aangesloten autodemontagebedrijven actief gebruikgemaakt van de elektronische begeleidingsbrief. Het is de bedoeling dat in 2023 alle bedrijven zijn aangesloten.

Inhoudsopgave

Projectleider ARN Willem Nuiten: “De elektronische begeleidingsbrief (e-bgb) verkleint de kans op het maken van fouten en bespaart ons allemaal veel tijd. In januari 2022 hebben we ons eerste doel gehaald: er waren toen honderd bedrijven overgeschakeld op de elektronische begeleidingsbrief. We sloten het jaar af met 130 aangesloten bedrijven. Een mooi resultaat!” Nuiten legt uit dat de bedrijven die er nog niet mee werken veelal autodemontagebedrijven zijn die minder frequent autowrakken afvoeren of waarvan de autowrakken naar het buitenland gaan. “Iedereen die al met de elektronische begeleidingsbrief werkt, is enthousiast!”

Alle Nederlandse shredderbedrijven zijn inmiddels over op de e-bgb. Alleen nog niet alle door ARN erkende tussenhandelaren hebben in 2022 de overstap gemaakt.

Internationale transportbon

Ook voor wrakken die naar erkende buitenlandse shredderbedrijven gaan, wordt nog niet met de e-bgb gewerkt. De e-bgb is rechtsgeldig in Nederland, maar niet voor grensoverschrijdend wrakkentransport. Willem Nuiten: “We zijn op dit moment bezig met een pilot met een autodemontagebedrijf en een buitenlands shredderbedrijf. De eerste resultaten zijn positief, dus mogelijk rollen we de e-bgb uit naar de overige buitenlandse shredderbedrijven.”

In de pilot worden alle ARN-werkzaamheden digitaal afgehandeld. “De wettelijk verplichte papieren transportdocumenten blijven wel bestaan”, stelt Willem Nuiten.

Toe naar 100% dekking met de e-bgb

“Uiteindelijk is het de bedoeling om 100% dekking te hebben met de e-bgb”, licht Willem Nuiten toe. “Door het administratieve proces geheel te digitaliseren, bespaar je veel tijd en heb je minder papier en postzegels nodig.” De projectleider benadrukt dat door de afhandeling elektronisch te laten verlopen er niet alleen veel minder handelingen nodig zijn, maar dat het ook de kans op het maken van fouten verkleint. “Het enige wat je nog hoeft te doen is digitaal de transportbon aanmaken en vervolgens in de online omgeving het gewicht van de wrakken eraan koppelen.”

Voor autodemontagebedrijven die het aanmaken van de transportdocumenten uitbesteden aan het ontvangende shredderbedrijf of tussenhandelaar, is het helemaal makkelijk: zij hoeven alleen maar in te loggen, de gegevens te controleren en op de knop ‘duim omhoog’ te klikken. De informatie wordt vervolgens direct met ARN gedeeld. Nuiten: “De e-bgb scheelt het autodemontagebedrijf een hoop administratieve rompslomp.”

Deel dit artikel:
Verder lezen

Sustainable Development Goals

Voor het vijfde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van dit artikel.

SDG_07_Colour.jpg
SDG_08_Colour.jpg
SDG_08_Colour.jpg
SDG_09_Colour.jpg
SDG_09_Colour.jpg
SDG_12_Colour.jpg
SDG_12_Colour.jpg
SDG_17_Colour.jpg
SDG_17_Colour.jpg