Sebastiaan Visser: “De grootste verandering die we vorig jaar hebben doorgevoerd is de bouw van ons nieuwe kantoor. We pakken elk jaar wel iets aan en in 2022 was het kantoor, dat voorheen niet meer was dan een soort keet midden op het terrein, aan de beurt.” Het grote, nieuwe gebouw staat direct bij de entree. Naast dat het er netter en professioneler uitziet, is het ook duurzamer. Zo is voor de bouw hout gebruikt dat afkomstig is van restpartijen en slooppanden. “Onder meer van een oud bankgebouw”, zegt Visser. Verder is het kantoor van het gas af en gaan ze binnenkort hun eigen energie opwekken. “Ik heb 144 zonnepanelen besteld, zodat we straks geen stookkosten meer hebben.” Hiermee sorteert de ondernemer voor op de komende jaren, waarbij hij ervan uitgaat dat de wet- en regelgeving voor autobedrijven alleen maar strikter zal worden. Zo verwacht hij dat hij zijn heftrucks in de toekomst zal moeten laden met duurzaam gegenereerde stroom. “Met zoveel zonnepanelen zal dat geen probleem zijn.”
“We pakken elk jaar wel iets aan en in 2022 was het kantoor, dat voorheen niet meer was dan een soort keet midden op het terrein, aan de beurt”
Sebastiaan Visser, eigenaar autodemontagebedrijf Rooie Ben

Wereldwijde verkoop
Daarnaast bereidt Visser zich voor op de demontage van steeds meer hybride en elektrische auto’s. “Twee demonteurs van ons hebben al de training ‘Veilig demonteren van e-voertuigen’ van ARN en Innovam gevolgd.” Ook is het bedrijf de laatste paar jaar versneld gedigitaliseerd. “Toen de coronacrisis uitbrak, hebben we ’m wel even geknepen, maar we hebben snel een webshop laten ontwikkelen en ons bovendien bij verschillende onderdelenplatformen aangesloten. We verkopen onze onderdelen nu wereldwijd.”

Circulaire economie
De stappen die door de branche gezet worden naar een circulaire economie vindt Visser een goede zaak. Zo zullen nieuwe auto’s door de herziene Europese wet- en regelgeving naar verwachting straks veel meer gerecyclede materialen bevatten. Terwijl ook steeds meer gebruikte originele onderdelen als alternatief worden ingezet. “Wat wij doen – onderdelen verwijderen van afgedankte auto’s zodat ze hergebruikt kunnen worden – is het meest duurzame wat er is. Daar kunnen veel sectoren nog een voorbeeld aan nemen!”