Verhalen uit de keten: het autodemontagebedrijf

Autodemontagebedrijf Rooie Ben is klaar voor de toekomst

Voor veel bedrijven was 2022 een goed jaar. Er waren niet of nauwelijks coronarestricties. Bovendien heeft een flink aantal ondernemers hun werkgebied fors vergroot door versneld te gaan digitaliseren. Ook de eigenaar van autodemontagebedrijf Rooie Ben, Sebastiaan Visser, kijkt tevreden terug. “We hebben zo’n 200 Nederlandse wrakken voor ARN gedemonteerd en evenzoveel buitenlandse, waarbij we ons focussen op Amerikaanse merken en wat jongere luxere modellen.”

Inhoudsopgave

Sebastiaan Visser: “De grootste verandering die we vorig jaar hebben doorgevoerd is de bouw van ons nieuwe kantoor. We pakken elk jaar wel iets aan en in 2022 was het kantoor, dat voorheen niet meer was dan een soort keet midden op het terrein, aan de beurt.” Het grote, nieuwe gebouw staat direct bij de entree. Naast dat het er netter en professioneler uitziet, is het ook duurzamer. Zo is voor de bouw hout gebruikt dat afkomstig is van restpartijen en slooppanden. “Onder meer van een oud bankgebouw”, zegt Visser. Verder is het kantoor van het gas af en gaan ze binnenkort hun eigen energie opwekken. “Ik heb 144 zonnepanelen besteld, zodat we straks geen stookkosten meer hebben.” Hiermee sorteert de ondernemer voor op de komende jaren, waarbij hij ervan uitgaat dat de wet- en regelgeving voor autobedrijven alleen maar strikter zal worden. Zo verwacht hij dat hij zijn heftrucks in de toekomst zal moeten laden met duurzaam gegenereerde stroom. “Met zoveel zonnepanelen zal dat geen probleem zijn.”

“We pakken elk jaar wel iets aan en in 2022 was het kantoor, dat voorheen niet meer was dan een soort keet midden op het terrein, aan de beurt”

Sebastiaan Visser, eigenaar autodemontagebedrijf Rooie Ben

Sebastiaan Visser heeft zijn bedrijf versneld gedigitaliseerd.

Wereldwijde verkoop

Daarnaast bereidt Visser zich voor op de demontage van steeds meer hybride en elektrische auto’s. “Twee demonteurs van ons hebben al de training ‘Veilig demonteren van e-voertuigen’ van ARN en Innovam gevolgd.” Ook is het bedrijf de laatste paar jaar versneld gedigitaliseerd. “Toen de coronacrisis uitbrak, hebben we ’m wel even geknepen, maar we hebben snel een webshop laten ontwikkelen en ons bovendien bij verschillende onderdelenplatformen aangesloten. We verkopen onze onderdelen nu wereldwijd.”

Het bedrijf in Amsterdam is gespecialiseerd in Amerikaanse afgedankte auto’s.

Circulaire economie

De stappen die door de branche gezet worden naar een circulaire economie vindt Visser een goede zaak. Zo zullen nieuwe auto’s door de herziene Europese wet- en regelgeving naar verwachting straks veel meer gerecyclede materialen bevatten. Terwijl ook steeds meer gebruikte originele onderdelen als alternatief worden ingezet. “Wat wij doen – onderdelen verwijderen van afgedankte auto’s zodat ze hergebruikt kunnen worden – is het meest duurzame wat er is. Daar kunnen veel sectoren nog een voorbeeld aan nemen!”

Deel dit artikel:
Verder lezen

Sustainable Development Goals

Voor het vijfde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van dit artikel.

SDG_07_Colour
SDG_08_Colour
SDG_08_Colour
SDG_09_Colour
SDG_09_Colour
SDG_12_Colour
SDG_12_Colour
SDG_17_Colour
SDG_17_Colour