Verhalen uit de keten: het recyclingbedrijf

‘Het koudemiddel dat door ARN wordt ingezameld is van uitstekende kwaliteit’

Voor de recycling van verschillende materialen werkt ARN samen met gespecialiseerde recyclingbedrijven. Zo wordt voor de recycling van koudemiddelen uit aircosystemen afkomstig van afgedankte auto’s samengewerkt met Climalife: pionier op het gebied van het terugwinnen en recyclen van koudemiddelen. Dankzij minimale vervuiling is het recyclingpercentage van koudemiddelen afkomstig van ARN hoog.

Inhoudsopgave

Voordat een auto gedemonteerd kan worden, wordt hij vloeistofvrij gemaakt. Dit gebeurt handmatig of met behulp van een zogenaamde droogleginstallatie. Een van de vloeistoffen die afgetapt wordt, is het koudemiddel, dat zich in het aircosysteem van een auto bevindt.

Recyclingproces

Het recyclingbedrijf waar ARN mee samenwerkt voor de recycling van koudemiddelen is Climalife. Speciale koudemiddelcilinders met daarin het gas afkomstig uit airco’s worden opgehaald bij de verschillende autodemontagebedrijven door het land en vervolgens verzameld bij Veracom in Waalwijk. Vandaar worden ze getransporteerd naar Climalife in Bergen op Zoom, waar het koudemiddel wordt gerecycled en opgewerkt tot een product met dezelfde eigenschappen als een nieuw koudemiddel.

Salesmanager Marco Oosdijk van Climalife: “Bij ons gaat het koudemiddel het recyclingproces in. Dat betekent dat het wordt schoongemaakt en opnieuw op specificatie wordt gebracht, zodat het weer op de markt kan worden gebracht. Het recyclingpercentage is ruim 95%. De producten die wij van ARN aangeleverd krijgen zijn over het algemeen van prima kwaliteit. De vervuiling die we constateren, bestaat normaal gesproken uit olie, vocht en niet condenseerbare gassen. Deze verontreiniging kunnen we uit het aangeleverde koudemiddel verwijderen.”

Hoogwaardige inzameling en recycling

ARN zamelt twee soorten koudemiddel in: R-134a en R-1234yf. Het laatste is koudemiddel dat vooral in nieuwere auto’s wordt gebruikt en is dan ook vooral afkomstig uit schadeauto’s. Gassen die bijdragen aan de opwarming van de aarde, zoals koudemiddelen, mogen alleen door een erkende partij ingezameld en verwerkt worden. Marco Oosdijk benadrukt het belang van hoogwaardige inzameling en recycling. “Koudemiddel is onderhevig aan strenge regelgeving. Zo hebben we ten gevolge van de F-gassenregelgeving te maken met een product quotum voor nieuw op de markt te brengen koudemiddel.” Als er steeds minder van op de markt komt, zullen de prijzen stijgen. “Door het koudemiddel na gebruik weer in te nemen en te recyclen ga je zo efficiënt mogelijk met de beschikbare grondstoffen om. Dat sluit naadloos aan bij onze visie op een circulaire economie.”

Samenwerking ARN

De samenwerking tussen Climalife en ARN gaat al meer dan vijftien jaar terug. “De essentie van de samenwerking is al die tijd niet veranderd”, stelt Marco Oosdijk. “We onderzoeken doorlopend hoe we het proces nog efficiënter kunnen maken. Zo zijn we uit kosten- en milieuoverwegingen het halen en brengen van de cilinders in Waalwijk gaan combineren.” Marco Oosdijk benadrukt dat Climalife voor de kwaliteit van het product afhankelijk is van wat ARN aanlevert. “Zoals ik eerder vertelde, is die kwaliteit altijd uitzonderlijk hoog. Als we dan toch eens mixgassen aantreffen, doet ARN er alles aan om te ontdekken waar het in de keten is misgegaan.”

In 2023 zetten Climalife en ARN de samenwerking op dezelfde voet voort. “Het gezamenlijke doel blijft om zoveel mogelijk koudemiddel in te nemen en het recyclingpercentage zo hoog mogelijk te houden.”

Deel dit artikel:
Verder lezen

Sustainable Development Goals

Voor het vijfde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van dit artikel.

SDG_07_Colour
SDG_08_Colour
SDG_08_Colour
SDG_09_Colour
SDG_09_Colour
SDG_12_Colour
SDG_12_Colour
SDG_17_Colour
SDG_17_Colour