Stichting Autobatterij Recycling | Totaal | Totaal |
---|---|---|
Duurzaamheidsverslag 2022 | 2022 | 2021 |
Balans per 31 december (na resultaatbestemming in euro) | ||
Financiële Vaste Activa | 23.042.992 | 21.170.435 |
Totaal vaste activa | 23.042.992 | 21.170.435 |
Vorderingen | 1.418.572 | 3.591.235 |
Liquide Middelen | 4.754.834 | 4.850.764 |
Totaal vlottende activa | 6.173.406 | 8.441.999 |
Totaal activa | 29.216.398 | 29.612.434 |
Fonds beheer batterijen | 28.849.196 | 29.201.784 |
Kortlopende schulden | 367.202 | 410.650 |
Totaal schulden | 29.216.398 | 29.612.434 |
Totaal passiva | 29.216.398 | 29.612.434 |
Winst-en-verliesrekening (in euro) | ||
Opbrengst beheerbijdrage batterijen | 3.769.259 | 6.401.741 |
Opbrengst beleggingen | -3.040.380 | 1.150.808 |
Totaal opbrengsten | 728.879 | 7.552.549 |
Kostprijs omzet | 1.008.547 | 594.252 |
Rentelasten en soortgelijke kosten | 72.920 | 55.636 |
Totaal bedrijfslasten | 1.081.467 | 649.888 |
Bedrijfsresultaat | -352.588 | 6.902.661 |
Belastingen over het resultaat | 0 | 0 |
Resultaat na belastingen | -352.588 | 6.902.661 |
Opdracht
Onze opdracht oogt simpel, maar is in de praktijk uitdagend voor zowel ARN als de betrokken ketenpartners: zo effectief en efficiënt mogelijk de bij wet vastgestelde recyclingprestatie bereiken.
Een optimale duurzaamheidsprestatie is van drie factoren afhankelijk: economie (kosten), ecologie (CO2-footprint) en recyclingpercentage. Bij ARN sturen we doorlopend op een zo goed mogelijk evenwicht tussen deze factoren.
Rapportage
Op 22 december 2021 heeft er een bestuurderswijziging plaatsgevonden bij Stichting Autobatterij Recycling. Hierbij is Stichting Auto Recycling Holding uitgetreden als bestuurder en is de Nederlandse Vereniging ‘De Rijwiel- en Automobiel-Industrie’ toegetreden. Als gevolg hiervan worden de resultaten van Stichting Autobatterij Recycling in 2022 en de toelichting hierop apart weergegeven in dit Duurzaamheidsverslag.
De jaarrekening van Stichting Autobatterij Recycling is opgesteld op basis van eigen grondslagen.
Toelichting op het financieel verslag 2022
- Financiële vaste activa
Stichting Autobatterij Recycling heeft het beheer van de beleggingsportefeuille ondergebracht bij twee vermogensbeheerders. De gelden worden belegd in zowel obligatie- als aandelenfondsen. De vermogensbeheerders hebben een defensief/neutraal en duurzaam beleggingsbeleid meegekregen, afgeleid van het beleggingsstatuut van de stichting. Hierdoor worden de risico’s die met beleggen samenhangen zoveel mogelijk tot een minimum beperkt en wordt duurzaam beleggen gewaarborgd. - Vorderingen
De post vorderingen bestaat voornamelijk uit nog te factureren beheerbijdragen batterijen. - Liquide middelen
De gelden van Stichting Autobatterij Recycling zijn ondergebracht bij kredietwaardige bancaire instellingen. - Fonds beheer batterijen
In het fonds beheer batterijen wordt het jaarlijkse stichtingsresultaat van Stichting Autobatterij Recycling verwerkt met betrekking tot het Besluit beheer batterijen (Bbb). Het resultaat met betrekking tot Bbb wordt zichtbaar in de winst-en-verliesrekening en wordt toegevoegd of onttrokken aan het fonds beheer batterijen. Het fonds dient voor verwachte en onverwachte toekomstige uitgaven. - Kortlopende schulden
Kortlopende schulden bestaan voornamelijk uit de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten van ARN en de nog te betalen beheer-fee voor de beleggingsportefeuille. - Opbrengst beheerbijdrage batterijen
De beheerbijdrage ligt voor Li-ion-accu’s tussen de € 3 en € 65 inclusief btw en is afhankelijk van het gewicht van een accu. De beheerbijdrage voor lood-(start)accu’s bedraagt € 0,05 exclusief btw. Over 2022 zijn voor 154.136 (2021: 123.232) batterijen voor elektrische auto’s en voor 1.183.905 (2021: 1.180.401) lood-(start)accu’s beheerbijdragen in rekening gebracht. - Opbrengst beleggingen
Stichting Autobatterij Recycling heeft haar vermogensbeheerders een defensief/neutraal mandaat gegeven dat wordt gekenmerkt door met name te beleggen in obligaties en aandelen. De hier verantwoorde opbrengst betreft de koersresultaten, de dividendinkomsten en obligatierente. - Kostprijs omzet
De kostprijs omzet bestaat uit kosten voor inzameling en verwerking van 495 Li-ion-batterijen (2021: 546) en 3.940 modules (2021: 758). Daarnaast bestaat de kostprijs omzet uit de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten van ARN. - Rentelasten en soortgelijke kosten
Dit betreft met name de beheerskosten voor de beleggingen. - Belastingen over het resultaat
Stichting Autobatterij Recycling is niet vennootschapsbelastingplichtig.