Stichting Autobatterij Recycling | Total | Total |
---|---|---|
2022 Sustainability Report | 2022 | 2021 |
Consolidated balance sheet as of 31 December (after profit appropriation in €) | ||
Financial fixed assets | 23.042.992 | 21.170.435 |
Total fixed assets | 23.042.992 | 21.170.435 |
Receivables | 1.418.572 | 3.591.235 |
Liquid assets | 4.754.834 | 4.850.764 |
Total floating assets | 6.173.406 | 8.441.999 |
Total assets | 29.216.398 | 29.612.434 |
Fund management batteries | 28.849.196 | 29.201.784 |
Short-term debts | 367.202 | 410.650 |
Total debts | 29.216.398 | 29.612.434 |
Total liabilities | 29.216.398 | 29.612.434 |
Consolidated profit and loss account (in €) | ||
Income from recycling fees | 3.769.259 | 6.401.741 |
Income from investments | -3.040.380 | 1.150.808 |
Total incomes | 728.879 | 7.552.549 |
Turnover costs | 1.008.547 | 594.252 |
Costs of outsourced work and other external costs | 72.920 | 55.636 |
Total operating costs | 1.081.467 | 649.888 |
Operating result | -352.588 | 6.902.661 |
Taxation on the result | 0 | 0 |
Result after taxation | -352.588 | 6.902.661 |
Mission
Our mission might seem straightforward, but in practice it is challenging for both ARN and the relevant chain partners: i.e. realising the legally mandated recycling performance as effectively and efficiently as possible.
Optimum performance in the area of sustainability depends on three factors: economy (costs), ecology (CO2-footprint) and the recycling percentage. At ARN, we continuously aim for the best-possible balance between these three factors.
Report
On 22 December, 2021 there was a management change at Stichting Autobatterij Recycling, whereby Stichting Auto Recycling Holding stepped down and Nederlandse Vereniging “De Rijwiel- en Automobiel-Industrie” (the Netherlands association “two-wheeler and automobile industry”) acceded. The 2022 results of Stichting Autobatterij Recycling and the associated explanation are therefore presented separately in this Sustainability Report.
The annual statement of Stichting Autobatterij Recycling is based on its own principles.
Toelichting op het financieel verslag 2022
- Financiële vaste activa
Stichting Autobatterij Recycling heeft het beheer van de beleggingsportefeuille ondergebracht bij twee vermogensbeheerders. De gelden worden belegd in zowel obligatie- als aandelenfondsen. De vermogensbeheerders hebben een defensief/neutraal en duurzaam beleggingsbeleid meegekregen, afgeleid van het beleggingsstatuut van de stichting. Hierdoor worden de risico’s die met beleggen samenhangen zoveel mogelijk tot een minimum beperkt en wordt duurzaam beleggen gewaarborgd. - Vorderingen
De post vorderingen bestaat voornamelijk uit nog te factureren beheerbijdragen batterijen. - Liquide middelen
De gelden van Stichting Autobatterij Recycling zijn ondergebracht bij kredietwaardige bancaire instellingen. - Fonds beheer batterijen
In het fonds beheer batterijen wordt het jaarlijkse stichtingsresultaat van Stichting Autobatterij Recycling verwerkt met betrekking tot het Besluit beheer batterijen (Bbb). Het resultaat met betrekking tot Bbb wordt zichtbaar in de winst-en-verliesrekening en wordt toegevoegd of onttrokken aan het fonds beheer batterijen. Het fonds dient voor verwachte en onverwachte toekomstige uitgaven. - Kortlopende schulden
Kortlopende schulden bestaan voornamelijk uit de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten van ARN en de nog te betalen beheer-fee voor de beleggingsportefeuille. - Opbrengst beheerbijdrage batterijen
De beheerbijdrage ligt voor Li-ion-accu’s tussen de € 3 en € 65 inclusief btw en is afhankelijk van het gewicht van een accu. De beheerbijdrage voor lood-(start)accu’s bedraagt € 0,05 exclusief btw. Over 2022 zijn voor 154.136 (2021: 123.232) batterijen voor elektrische auto’s en voor 1.183.905 (2021: 1.180.401) lood-(start)accu’s beheerbijdragen in rekening gebracht. - Opbrengst beleggingen
Stichting Autobatterij Recycling heeft haar vermogensbeheerders een defensief/neutraal mandaat gegeven dat wordt gekenmerkt door met name te beleggen in obligaties en aandelen. De hier verantwoorde opbrengst betreft de koersresultaten, de dividendinkomsten en obligatierente. - Kostprijs omzet
De kostprijs omzet bestaat uit kosten voor inzameling en verwerking van 495 Li-ion-batterijen (2021: 546) en 3.940 modules (2021: 758). Daarnaast bestaat de kostprijs omzet uit de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten van ARN. - Rentelasten en soortgelijke kosten
Dit betreft met name de beheerskosten voor de beleggingen. - Belastingen over het resultaat
Stichting Autobatterij Recycling is niet vennootschapsbelastingplichtig.